Sunday, August 22, 2010

KESAN KEPADA KELUARGA

XIN XIANG ANG 203695

*Menjatuhkan maruah dan nama baik sesebuah keluarga
Sesiapa yang menagih dadah akan mencemarkan nama baik keluarganya disebabkan pihak masyarakat akan menggunakan pandangan yang sama terhadap penagih dan keluarganya.


*Membebankan anggota-anggota keluarga penagih kerana menghabiskan masa, tenaga dan wang yang banyak untuk merawatnya.
Banyak wang ringgit dan tenaga dihabiskan bagi memulihkan penagih yang telah terjerumus dengan dadah.Anggota-anggota keluarga akan mencari jalan untuk menjamin pemulihan yang kekal dan berkesan disebabkan oleh mereka. Hal ini demikian adalah untuk sokongan kepada penagih.


*Rumah tangga menjadi porak peranda.
Penagih akan kehilangan minda untuk membuat sesuatu keputusan. Hal ini akan mencetus pergaduhan berlaku. Suasana keluarga juga menjadi bercerai-berai.Sekiranya,pandangan yang berbagai-bagai,masalah perselisihan faham akan berlaku antara satu sama lain.


*Menghancurkan harapan ibu bapa.
Penagih sebagai bangkai bernyawa yang tidak berfaedah kepada diri sendiri atau anggota keluarga.Sekali terjatuh dalam lembah kehinaan ini,tidak mudah mereka bangun.

*Berlaku perpisahan,perceraian dan keganasan dalam kalangan anggota keluarga.
Ancaman dan keluh-kesah yang disebabkan oleh penagih terhadap keluarga menghilangkan kebahagiaan hidup sehingga ibu dan bapa,anak-anak dan isteri terus merana.

5 comments:

  1. Really helpful.... Tqvm.... I feel very happy it becoz although i alrdy search many about this but i feel this is the one of the Best of Best... 👍👍👏👏😊😉👆

    ReplyDelete